4 hardnekkige misverstanden over reisverzekering

4 hardnekkige misverstanden over reisverzekering

Deel dit artikel

Het is niet meteen het leukste onderdeel van een reis boeken: de verzekering regelen.
Jij ligt in gedachten al op het strand, en moet dan ineens tarieven en dekkingen gaan vergelijken.
Bovendien is het geen eenvoudige materie, en worden er nogal wat halve waarheden over verteld. Wij helpen de vier grootste misverstanden hier voor eens en voor altijd de wereld uit.
 

Misvatting 1: Dat het oké is om onvoorbereid op reis te gaan
Uit een recente bevraging van Touring blijkt dat 47% van de ondervraagden bang is om ziek te worden op reis en dat 43% schrik heeft voor een ongeval. Toch beweert 38% van de ondervraagden geen interesse te hebben in reisbijstand. Een geschikte reisverzekering wordt niet voor niets aangeraden. Volg dus dat buikgevoel en zorg voor gemoedsrust met de juiste verzekering.
 

Misvatting 2: Dat “een” verzekering hebben voldoende is
“Een verzekering” hebben is niet voldoende. Het moet natuurlijk ook de juiste zijn.
Heb je een jaarlijkse reisverzekering? Kijk dan samen met je reisagent na of je voldoende gedekt bent voor jouw volgende reis: check het plafond van de dekkingen, of er beperkingen gelden in het land van bestemming, wat het bedrag is van een eventuele tussenkomst, … Controleer ook welke verzekering je hebt: is het reisbijstand of annulering?  Je neemt trouwens best allebei. Een annuleringsverzekering dekt namelijk alleen…een annulering. Als je in het buitenland medische hulp nodig hebt, dan zal je deze kosten enkel kunnen recupereren via een bijstandsverzekering.
 

Misvatting 3: Denken dat je mutualiteit alles regelt en vergoedt
Sinds januari 2017 beperken ziekenfondsen hun prestaties. Buiten de EU kan je niet meer rekenen op terugbetaling van gemaakte kosten.  Ga je op cruise? Dan moet je extra opletten: bij medische zorg op zeeschepen wordt de geografische dekking bepaald door de vlag waaronder het schip vaart. Vaar je in EU wateren maar onder Amerikaanse vlag, dan kan je bijvoorbeeld niet rekenen op tussenkomst. Moet je vervroegd naar huis terugkeren? Dan komt jouw ziekenfonds ook niet tussen in de kosten. Dus los van je mutualiteit, sluit je dus best altijd een extra bijstandsverzekering af bij het boeken van je reis.
 

Onderneem je zelf stappen zonder met je bijstandscentrale gesproken te hebben? Dan ontsla je de verzekering van hun verantwoordelijkheid. Bel hen dus éérst. Zij vertellen je wat je wel of niet mag doen.

Misvatting 4: Denken dat je best zelf al een oplossing zoekt bij een ongeval
Stel, je hebt een ongeval tijdens je vakantie, en je hebt een bijstandsverzekering.
Bel – nadat de eerste medische zorgen werden toegediend – éérst met de bijstandscentrale die meteen jouw dossier behartigt. Dure behandeling in het ziekenhuis? Geen probleem want je verzekering regelt alles voor jou. Maak je geen zorgen over de telefoonkosten vanuit het buitenland, die worden ook vergoed. Maak dus niet de fout om zelf allerlei regelingen te treffen vooraleer je hen hebt gesproken.
Daarmee ontsla je de verzekeringsmaatschappij namelijk van hun verantwoordelijkheid.
Zo maak je misschien kosten die niet worden terugbetaald.  Eérst bellen dus.
Tip: Zet het nummer alvast in je telefoon.
 

Conclusie? Informeer je goed over het soort verzekering dat je afsluit, en ga te rade bij je reisagent. Dan vertrek jij straks zorgeloos op reis.